Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hellenistic wall painting
Dekýšová, Danica ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Resumé Názov práce: Helenistické nástenné maliarstvo Autor: Danica Dekýšová Katedra (ústav): Ústav pro klasickou archeologii Vedúci práce: PhDr. Ladislav Stančo, PhD. Email vedúceho práce: ladislav.stanco@ff.cuni.cz Abstrakt: Práca sa zameriava na pamiatky so zachovanými originálnymi helenistickými maľbami. Prináša opis týchto pamiatok a podrobný rozbor nástenných malieb na nich zachovaných. Venuje sa tiež motívom, ktoré sú na týchto maľbách zobrazené a hľadá k nim paralely na starších pamiatkach funerálneho charakteru. Okrajovo sa práca zaoberá rímskymi replikami stratených helenistických originálov. Kľúčové slová: nástenné maliarstvo, helenistické hrobky, helenistické pohrebné stély
Martinický palác v Praze za vlastnictví Jiřího Bořity z Martinic a jeho následovníka Jaroslava Bořity z Martinic. Architektonická podoba a výzdoba
Poláčková, Daniela ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Bakalářská práce "Martinický palác za vlastnictví Jiřího Bořity z Martinic a jeho následovníka Jaroslava Bořity z Martinic. Architektonická podoba a výzdoba" se zabývá Martinickým palácem na Hradčanském náměstí za vlastnictví Jiřího Bořity z Martinic a jeho následovníka Jaroslava Bořity z Martinic, za kterých došlo na paláci k důležitým změnám, a to jak po stránce architektonické, tak i ke změnám ve výzdobě. První kapitola je věnována přehledu majitelů, kteří palác vlastnili. Následující kapitola se zabývá architektonickou podobou paláce, a to jak vnější, tak i vnitřní. Je zde také kapitola, která se věnuje rodu Martiniců a především dvěma majitelům paláce, kteří se pyšnili tímto původem. Byli to Jiří Bořita z Martinic a Jaroslav Bořita z Martinic, kteří provedli na paláci důležité změny. Mezi ně patří i sgrafitová výzdoba na hlavním průčelí směrem k Hradčanskému náměstí a ještě na průčelí směrem do Kanovnické ulice. Jsou zde zpracované příběhy Josefovy. Další sgrafitová výzdoba byla použita na dvou stěnách dvorního průčelí, na nichž jsou výjevy ze Samsonových skutků a Herkulových činů. Nesmíme však také zapomenout na sgrafito na jižním křídle jižní stěny, kde je pravděpodobně zpracován biblický příběh. Z důvodu poškození nemůžeme s určitostí říci, o jaký příběh se jedná. Závěrečná kapitola se zabývá...
Ikonografický program výzdoby Strakova paláce na Malé Straně
Bartůšek, Michael ; Zapletalová, Jana (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Ikonografický program výzdoby Strakova paláce na Malé Straně Anotace Diplomová práce se zabývá interpretací ikonografického programu výzdoby paláce Straků z Nedabylic na Malé Straně. Práce pojednává především o nástěnných malbách zhotovených švýcarským malířem Johannem Rudolfem Bysem, které objednal pro svou pražskou rezidenci hrabě Jan Petr Straka Z Nedabylic. Zvláštní pozornost je věnována hlavnímu sálu paláce, ve kterém se soustředí nejhodnotnější a ikonograficky nejkomplikovanější část malířské výzdoby. Alegorické a mytologické výjevy se vztahují k historickým událostem a oslavují císaře Leopolda I. jako vítěze nad Turky a nad Francií Ludvíka XIV. Práce také popisuje a interpretuje nástěnné malby a štukové dekory v ostatních salónech reprezentační etáže paláce. Výklad těchto maleb je podán na základě souvislostí s historickým a politickým kontextem doby a poznáním osobnosti objednavatele a předpokládaného inventora tohoto ikonografického programu Jana Petra Straky. Samostatná kapitola je věnována stavebnímu a historickému vývoji paláce až do současnosti a rovněž pražskému působení malíře Johanna Rudolfa Byse. Klíčová slova Petr Jan Straka z Nedabylic; Jan Rudolf Bys; nástěnná malba; Strakovský palác; Leopold I. Habsburský
Pražští johanité - architektura a nástěnné malířství
Cimler, Čestmír ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Bc. Čestmír Cimler: Pražští johanité - architektura a nástěnné malířství Diplomová práce, jak její samotný název napovídá, se zabývá problematikou architektury a nástěnného malířství pražských johanitů v období před vypuknutím husitských válek. V práci je rovněž kladen důraz na typologii a funkci řádových staveb, především těch, které podléhaly českému převorství, jež zahrnovalo do svého celku mimo Čech i Moravu, Slezsko, Uhry a rakouské země. Tomuto zaměření nebyla osud z uměleckohistorického hlediska věnována dostatečná odborná pozornost. Vzhledem k široké působnosti českého převorství byly vztahy mezi tzv. komendami (pojem komenda - z lat. comes - druh, středověké označení pro sídlo rytířského či křižovnického řádu) v tomto územně a politicky významném celku poměrně silné. U výše uvedené tematiky není možné se zcela vyhnout předložení stručné historie johanitů (zv. též rytíři sv. Jana Jeruzalémského, dnes známých spíše jako Maltézský řád), a to jak ve světě, tak na území českého převorství. Z důvodu nesmírného počtu řádových staveb, ať už zachovaných, v torzálním stavu či úplně zaniklých, je stěžejním bodem diplomové práce stavební vývoj hlavního sídla johanitů s kostelem Panny Marie pod řetězem v Praze na Malé Straně, a to od doby jeho založení na konci šedesátých let 12. století až do první čtvrtiny...
Mural art a jeho vývoj v České republice
Kulhavý, Marek ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Tato práce se zabývá mural artem jako streetartovou disciplínou. Stručně popisuje vývoj muralismu do 20. století. Následně se zabývá vývojem street artu od příchodu graffiti až po současnost, přičemž hlavní důraz je kladen na mural art. Hlavní část textu ukazuje tento vývoj v České republice, zmiňuje přední osobnosti české scény mural artu a následně mapuje její hlavní centra a uvádí konkrétní příklady murálových maleb. Klíčová slova Mural art, street art, graffiti, veřejný prostor, Česká republika, umění, Kaláb, Praha
Haptický model pro zrakově znevýhodněné zobrazující sv. Augustina
CHARVÁTOVÁ, Tereza
Diplomová práce se skládá ze dvou bloků, teoretické části a části praktické. Teoretická část se v první kapitole zabývá středověkým evropským uměním s důrazem na středověkého umělce a nástěnné malířství. Další kapitola popisuje život v askezi prostřednictvím řeholních řádů a jejich významných osobností. Tato část se primárně zaměřuje na život sv. Augustina. Třetí kapitola pojednává o projektu katedry výtvarné výchovy, zaměřeného na tvorbu haptických modelů pro nevidomé a popisuje jeho výstupy. Praktická část představuje tvorbu haptického modelu dle nástěnné kresby sv. Augustina, umístěné v ambitu bývalého dominikánského kláštera v Českých Budějovicích. Prezentuje výsledné pojetí neobvyklého haptického modelu vytvořeného v reliéfní lineární kresbě.
Zpracování haptického modelu podle fresky sv. Jiří s drakem
KOVÁCSOVÁ, Kristýna
Teoretická část práce se zabývá postavou svatého Jiří a významem jeho kultu. Především je kladen důraz na různé způsoby zobrazování tohoto světce v umění jak v evropském kontextu, tak i v českých zemích. Největší pozornost je věnována malířství a nástěnným malbám s ohledem na téma praktické části předkládané práce. V této souvislosti je v teoretické části práce zmíněna problematika zrakově postižených osob a s tím spojené haptické vnímání. Cílem praktické části bakalářské práce je vytvoření haptického modelu podle fresky sv. Jiří s drakem, který bude sloužit jako pomůcka pro nevidomé nebo slabozraké osoby. Model je zhotoven z pálené keramické hlíny a kolorovaný akrylovými barvami. Vytvořený model bude umístěn do klášterního kostela Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích jako součást expozice "Haptické modely pro osoby se zdravotním postižením".
Zpracování gotické nástěnné malby jako kompenzační haptické pomůcky pro zrakově postižené
BOUŠKOVÁ, Veronika
Teoreticko-praktická práce se zabývá detailem české nástěnné malby s motivem Panny Marie z období vrcholného středověku. Teoretická část seznamuje s mariánskou tematikou. Popisuje její ikonografii, význam ve výtvarném umění a blíže se specifikuje na rozdělení vyobrazení podle devocionálních námětů. V další části se zaměřuje na popis a rozbor motivu Panny Marie ochranitelky, který je vyobrazen na nástěnné malbě v ambitu klášterního kostela Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích. V praktické časti je stěžejní tvorba reliéfu jako haptické pomůcky pro zrakově postižené. Vytvořené reliéfy jsou polychromovanou rekonstrukcí nástěnné malby výše zmíněného motivu. Práce je doplněna ostatními materiály, postupem realizace, skicami a fotodokumentací.
Zelená světnice na zámku Blatná a východiska její výmalby
Vrbová, Eliška ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Zelená světnice na zámku Blatná a východiska její výmalby" se zabývá výzdobou místnosti ve věži blatenského zámku zvané díky rostlinnému dekoru pokrývajícímu stěny zelená světnice. Snaží se především najít vzory či inspirace jejích maleb. Po zhodnocení základní literatury následuje kapitola, která představuje zámek Blatnou jako celek. Proto zahrnuje představení historie zámku Blatná, jeho stavební vývoj a výmalbu Rytířského sálu ve Starém paláci. Další část se již věnuje samotné zelené světnici. Postupně hledá souvislosti s grafikou, knižní malbou a tapisériemi. Poslední kapitola obsahuje stylové a ikonograficko - ikonologické zhodnocení celé výzdoby. Snaží se tedy identifikovat jednotlivé náměty figurálních maleb a najít klíč k odhalení myšlenkového pozadí celé výmalby.
Atypické zobrazování Nejsvětější Trojice na území Regni Hungariae ve středověku
Zemanová, Anna ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zvláštním typem zobrazení Nejsvětější Trojice. Středověcí umělci byli postaveni před nelehký úkol ztvárnit trojjediného Boha (tři různé osoby jedné podstaty) v obrazu tak, aby bylo naplněno trinitární dogma. S tímto těžkým úkolem se vyrovnávali různě. V první části se práce zabývá vývojem, ustálením až po konečné přijetí tzv. "Nicejsko-konstantinopolského vyznání víry". Zároveň je jakýmsi úvodem do problematiky tohoto křesťanského mystéria. Druhá část je zaměřená na vývoj jednotlivých ikonografických typů, známé analogie, trojiční symboliku aj. Na území dnešního Slovenska se nachází toto vyobrazení ve třech lokalitách (Žehra, Ochtiná, Rákoš), které budou představeny ve čtvrté kapitole. Zvláštní pozornost je navíc věnována unikátnímu vyobrazení rákošské Trojice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.